De tweede en derde schoolweken + 21ste verjaardag! - Reisverslag uit San Andrés Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu De tweede en derde schoolweken + 21ste verjaardag! - Reisverslag uit San Andrés Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu

De tweede en derde schoolweken + 21ste verjaardag!

Blijf op de hoogte en volg Anna

17 September 2014 | Mexico, San Andrés Cholula

Hola!

WEEK 2

Maandag (18 augustus) begon onze tweede schoolweek, alleen heb ik door mijn roosterveranderingen voortaan nooit les op maandag (en ook niet op woensdag). Daarom ging ik maandagochtend met Justine (een Frans meisje) en Marieke naar de sportschool op de campus, hiervan mag je onbeperkt gratis gebruik van maken als UDLAP student. Daarna lunchten we weer met een aantal en ’s middags hing ik de hele middag op de chillbanken van de bibliotheek, een poging te doen om wat te gaan lezen voor de volgende dagen. ’s Avonds besloten we (Ubald, Lorenz, Hannah, Marieke, de Mexicanen en ik) naar ‘La Lucha’, worstelwedstrijden, te gaan in Puebla. We reden met Oliver (één van de ‘amigos internacionales’ – Mexicaan) mee naar zijn huis in Puebla, en vervolgens bracht zijn moeder, een super lieve geïnteresseerde vrouw, ons naar de arena. Het was één grote drukte bij de arena met allerlei eetkraampjes en winkeltjes met een soort maskers te koop. Uiteindelijk wisten we kaartjes te bemachtigen en zaten we tussen de lokale bevolking, op maandagavond, naar worstelende mannen en vrouwen in allerlei soorten en maten te kijken. Het was echt een bizarre belevenis, wat me vooral verbaasde was het aantal kleine kinderen die mee waren met hun ouders. Ik kreeg het idee dat het vooral wat armere gezinnen waren, die met zijn allen ‘gezellig’ als uitje naar de worstelwedstrijden ging. Na de wedstrijden werden we thuisgebracht door JuanJo, een vriend van Eduardo (Eduardo en zijn broer Jorge, en Oliver wonen namelijk in Puebla en niet in Cholula). Voordat we naar huis mochten, kregen we eerst nog een tour door Puebla en reden we langs de Mariachis, dat zijn mannen in een bepaalde straat, die je kan betalen om typische Mexicaanse muziek te spelen – hier schijnt vooral gebruik van te worden gemaakt door mannen die iets goed te maken hebben met hun vriendin of vrouw. Na op uitnodiging van JuanJo ook een mini concertje gehad te hebben, reden we al meezingend met de mega harde muziek in de auto, terug naar Cholula.

Dinsdag (19 augustus) had ik twee lessen, om 1 uur – ‘ethics for sustained development’ en om 4 uur – ‘Communication for development and social change’. In de avond ging ik met JuanJo weer salsa dansen in de club waar altijd live salsa muziek is op dinsdagavond.

Woensdag (20 augustus) had ik nogal een luie dag en aangezien ik ook op woensdag nooit les heb, probeerde ik ’s middags maar nog eens in de bibliotheek te gaan studeren. Afgezien van de super chille banken die ze daar hebben, hebben ze ook een heel aantal hokjes waar je alleen of met zijn tweeën in alle rust kunt studeren – ideaal tijdens tentamen tijd.

Donderdag (21 augustus) had ik weer twee lessen, om half 9 met Marieke – een les van 2.5 uur lang; echt een hele opgave is dat telkens - en om 1 uur dezelfde les als ik dinsdags altijd heb. In de avond gingen we een keer niet uit, omdat ik op vrijdag altijd les heb om 9 uur en omdat Marieke de volgende dag met Ubald en Lorenz, de Malinche, een vulkaan zou gaan beklimmen.

Vrijdag (22 augustus); vandaag zou ik na mijn les naar Mexico City gaan voor het hele weekend, op bezoek bij Oscar, een Mexicaan die ik via Elsemieke ken (in Amsterdam ontmoet). Maar ik was helemaal niet fit, en heb de hele dag op bed gelegen. ’s Avonds besloot ik om de volgende dag vroeg op te staan, om alsnog naar Mexico City te gaan, maar toen ik zaterdag (23 augustus) wakker werd, was ik nog steeds niet fit en besloot ik toch maar om In Cholula te blijven het weekend.
In de loop van de ochtend liepen Marieke en ik naar de markt in het centrum en aan het eind van de middag gingen we naar een groot winkelcentrum in Puebla, op zoek naar een jurkje voor mijn verjaardag – en vervolgens deden we inkopen in mega supermarkt er tegenover. ’s Avonds kwamen Jorge en Eduardo bij ons filmavondje houden, dus verplaatsten we de matrassen van onze kamers naar de woonkamer. Nadat ze weg waren hadden we geen zin meer op de matrassen terug te leggen en hielden we een slaapfeestje in de woonkamer met z’n tweeën.

Zondag (24 augustus) moest ik eerst wat opdrachten maken en inleveren en ging ik vervolgens met de taxi, samen met Ubald, naar Puebla. Daar wachtte Jorge ons op en leidde ons rond door Puebla, dit keer langs musea. Het tweede museum was ‘Museo Amparo’, waar ze een prachtige tentoonstelling over Latijns Amerika hadden – dat vond ik natuurlijk reuze interessant. Het dak van het museum was een super groot terras met prachtig uitzicht over de gehele stad. Na de culturele middag aten we Churros op het centrale plein, en eindigden we uiteindelijk in een super leuke bar met live muziek – geen verkeerde zondag namiddag/avond zeg ik zo.

WEEK 3
25 t/m 27 augustus verliepen normaal, het was alweer de derde schoolweek. Deze week zou ook mijn salsa/bachata/cumbia cursus gaan beginnen. Maar omdat er uiteindelijk te weinig inschrijvingen waren voor deze klas (gevorderd), gaat de cursus uiteindelijk niet door en zit ik vervolgens bij de beginners. Woensdagavond (de avond voor mijn verjaardag) gingen we met Marieke, Ubald, Lorenz, Hannah, Jorge en Eduardo naar een bar, aangezien ik om 12 uur jarig zou zijn. We hadden ons voorgenomen om alleen maar een klein drankje te doen, maar dat is helaas niet gelukt. De hele avond dansten we en kreeg ik gratis drankjes aangeboden voor mijn verjaardag.


De 28ste (mijn verjaardag dan eindelijk!!!) zijn Marieke en ik ’s ochtends niet naar de les gegaan, maar ’s middags moest ik toch echt naar de uni; naar een bijeenkomst van vrijwilligerswerk en naar een les, waar we vervolgens alleen maar een film keken. Om 2 uur gingen we met zijn allen lunchen, het was prachtig weer en ik trakteerde Marieke op sushi. Toen we met zijn allen in de eetzaal zaten bleek het dat ze een super mooie en lekkere MINIONtaart voor me hadden besteld, zo lief!!! Dus we smulden met zijn allen, hij was mega groot dus uiteindelijk hebben we nog wat stukken weggegeven aan de bewakers van de uni en van ons huis. Verder werd ik ook nog verwend door al mijn lieve vrienden en familie thuis; met een super leuk 15 minuten lang filmpje die Marieke helemaal in elkaar heeft gezet; de schat! Ook heb ik nog een sombrero, dromenvanger en Mexicaanse snoepjes gekregen van mijn Duitse vrienden hier in het huis. ’s Middags heb ik eerst nog een aantal uurtjes geslapen voordat het feest weer door zou gaan ’s avonds. We gingen met zijn 10’en eten bij een super leuk, lekker en gezellig restaurant ‘ocho30’. We hadden ons allemaal mooi aangekleed dus we hebben flink wat foto’s geschoten ook die avond. De pizza en salade waren heerlijk, een super sfeer met een lekker wijntje erbij. We namen nog een toetje na en vervolgens gingen ze met een soort clowns langs alle mensen die die dag jarig waren, met een soort lollybrownie, lekker!! Daarna gingen we met zijn allen uit, het was iets minder dan de avond ervoor omdat het super druk was in de straten, alle clubs waren nu officieel open voor het nieuwe semester, dus heel Cholula was op straat.

Vrijdag waren we moe en deden we rustig aan, ’s middags moest ik nog even naar de uni om het één en ander te regelen en ’s avonds maakten we ons alweer klaar (met veel moeite) voor het volgende feest. Weer gingen we uit in Cholula met dezelfde mensen, en weer was het geslaagd!
Zaterdag waren we kapot van de feest 3-daagse, maar we hadden het overleefd!!! ’s Middags, nadat de enorme regen eindelijk was opgehouden gingen Marieke en ik, met Ubald en zijn vriend, naar een gratis BBQ, die georganiseerd werd door de club waar we die avond waren. De hele middag en avond was al het eten en drinken gratis, chill! ’s Avonds ging ik vroeg naar bed want de volgende dag zou ik met Ubald, zijn vriend en Fanny, een Mexicaans meisje, op pad gaan.

Om half 6 ging de wekker al, op naar Teotihuacán en Museo Frida Kahlo. We gingen met zo’n 70 mensen op pad, eerst naar Teotihuacán, een prachtig tempel complex, waar we een super interessante rondleiding kregen en de tempel van de zon en de tempel van de maan beklommen. Het was ook mooi weer dus ik heb gave foto’s kunnen schieten. Daarna gingen we met de bus naar een plek waar ze ons uitlegden hoe Tequila, Mezcal en Pulque worden gemaakt (alle drie sterke dranken), het was leuk om te zien hoe het in zijn werk ging maar ik had nog niet echt zin om te proeven. Vervolgens reden we voor een dik uur richting een buurt van Mexico-stad; Coyoacán. Daar is namelijk het Frida Kahlo museum, waar we uiteraard in gingen. Het museum is haar eigen huis geweest; mega groot en mooi – het was heel gaaf om meer van haar te weten te komen en te zien hoe zij leefde. Na het museum liepen we wat rond en aten we in een typische Mexicaanse markt ‘quesadillas’ en dronk ik een lekkere verse smoothie – het kost hier allemaal niks! Aan het eind van de middag begon het uiteraard weer keihard te regenen en schuilden we in een enorme markt met wat leuke dingen, maar vooral erg veel zooi. Om half 8 ’s avonds verzamelden we weer bij de bus om terug te gaan naar Mexico-stad. Het was een super dag, maar ik was echt mega kapot van alle indrukken.

De afgelopen twee weekenden zullen volgen in mijn volgende weblog!

HASTA LUEGO XXX

Anna

  • 18 September 2014 - 08:41

    Rixt:

    Mooi, mooi,...
    Wat een avonturen!!!
    Leuk hoor.
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, San Andrés Cholula

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

All good things come to an end

29 November 2014

Mexicaanse gewoontes en gekke tradities

27 November 2014

Nog drie weken te gaan..

06 November 2014

Día de los muertos

03 November 2014

Weekenden in oktober
Anna

Ik ga 4 weken rondreizen in Mexico, vervolgens 4.5 maand naar de universiteit in Puebla (Mexico) en dan 3 weken naar Cuba.

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 37592

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: