Late september update - Reisverslag uit Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu Late september update - Reisverslag uit Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu

Late september update

Blijf op de hoogte en volg Anna

10 Oktober 2014 | Mexico, Cholula

Hoi Allemaal

Ik loop weer enorm achter maar toch maar even een update…
De week na mijn verjaardag moest ik weer even in het schoolritme komen, na de feest drie daagse. Ook had ik die week mijn eerste salsa lessen op de universiteit. Zoals ik al eerder had gezegd ging de gevorderde groep uiteindelijk niet door, dus zit ik nu bij beginners. Het is wel leuk en goed om de basis weer te leren, maar wel wat te makkelijk en niet echt een uitdaging. Ik heb de les elke dinsdag en donderdag om 12 uur, tussen mijn andere lessen door.

Vrijdagmiddag (5 sept.) ging ik met Hannah naar het shoppingcenter in Puebla, om wat nieuwe broeken te kopen. Of al mijn broeken zijn een stuk wijder geworden, of ik ben een aantal kilo afgevallen. ’s Avonds kwamen we met Lorenz en Ubald bijeen om onze trip voor het weekend te plannen.
Uiteindelijk vertrokken we zaterdagochtend vroeg met Oliver, Jorge, Eduardo (alle drie Mexicanen), Hannah, Lorenz, Ubald en Marieke naar de plek waar we zouden ‘kamperen’ van het weekend. Het was een heel avontuur om er te komen, eerst in de bus naar het centrum van Cholula, waar we moesten staan met al onze spullen tussen de lokale mensen, terwijl de bus keihard over de drempels racete. Vanaf daar namen we een mini busje naar een klein dorpje, onderweg kwamen we steeds dichter bij de vulkaan en hadden we een prachtig uitzicht. We reden steeds verder van de stad en zagen steeds meer lokale mensen op het plattenland. Vanaf het kleine dorpje, waar de laatste mogelijkheid was om wat eten en drinken in te slaan, reden we met een volgend busje op onverharde wegen richting het natuurpark. Voordat we daar aan kwamen reden we nog naar een prachtig uitzicht punt waar je Popocatepetl (de vulkaan) super goed kon zien (dichterbij kan je niet komen omdat hij weer actief is). Uiteindelijk kwamen we begin van de middag aan in ‘Parque Apatlaco’, een natuurpark met een stuk of 4 vier-persoons huisjes die je kon huren voor de nacht. Er was eigenlijk niks, het was een grote open plek met wat houten huisjes waar je wat tacos etc. kan eten, je kon quads huren en vanaf de open plek kon je verschillende kanten op lopen. Wij reserveerden met zijn 8’en een vier-persoons huisje voor die nacht, waar geen licht, warm water en verwarming was. Ook was er nergens bereik en natuurlijk geen internet – heerlijk om even van de buitenwereld verwijderd te zijn. In de middag liepen we naar de waterval, aten we tacos in één van de weinige restaurantjes, liepen we de andere kant op en speelden we spelletjes buiten. Het was een stuk hoger dan Puebla dus ook een stuk kouder, daarom staken de mannen waarvan we het huisje huurden al in de middag onze openhaard aan. Nadat de regen was afgelopen liepen we in het pikkedonker naar het restaurantje om wat te eten. Daar werden de kaarsen op tafel gezet aangezien er natuurlijk geen elektriciteit was, we aten weer wat tacos want veel anders hadden ze ook niet in de aanbieding. We hadden twee slaapkamers en er werd een matras in de woonkamer neergelegd, maar wij verhuisden één van de slaapkamer matrassen ook naar de woonkamer zodat we gezellig de hele avond met zijn allen konden kletsen, drinken en voor de openhaard konden liggen. Ik sliep met wat anderen in de woonkamer gezellig en warm bij de openhaard die ik de hele nacht heb aangehouden.
Zondagochtend was iedereen alweer vroeg wakker en kleedden we ons aan zonder een douche te nemen aangezien die ijskoud was. De mannen namen alweer een shot tequila om de dag mee te beginnen en vervolgens liepen we weer naar hetzelfde restaurantje om te ontbijten. Het enige wat we konden krijgen was verse koffie, koekjes of weer lekker tacos. Ik kon geen tacos meer zien dus at maar wat chocolade koekjes met koffie, één van het weinige wat er te krijgen was. Daarna pakten we onze spullen en regelden we dat één van de mannen van het terrein ons in - zijn bijna uit elkaar vallende truck – naar Buenavista bracht. Vanaf daar klommen we een stuk de berg omhoog om in een soort kerkje te kijken, die dicht was helaas. Door de weinig slaap die ik had gehad en de hoogte was het een uitputtingsslag om helemaal boven te komen. De jongens probeerden om het busje te bellen, maar nergens was bereik. Wij aten wat in het restaurant en na het eten kregen we een rit terug naar een dorpje aangeboden. Hannah en ik zaten voorin en de rest zat achterin de pick-up. Vanaf het dorpje namen we een klein busje en kwamen we uiteindelijk in de middag in Cholula aan. Er was een enorme braderie gaande, het leek wel of heel Cholula op straat was. Er was van alles te zien, te doen en te koop; maar aangezien wij kapot waren van het weekend zijn we overal maar snel langsgelopen. Het kamperen was wel echt ontzettend leuk; het was erg gezellig met zijn allen en het was heerlijk om even een weekendje van de buitenwereld afgesloten te zijn en terug te gaan naar het primitieve leventje.

De week daarna was nogal een drukke week.
Maandag was ik aan het studeren in de bibliotheek met Jorge op de tweede verdieping. Toen er ineens een alarm afging en hij heel snel naar buiten liep zonder zijn spullen te pakken. Ik probeerde hem bij te houden en te vragen wat er was – een aardbeving – de tweede in Mexico die ik mee maakte. Hele aparte ervaring om op school te zijn en ineens staat iedereen buiten door een aardbeving, zal je in Nederland niet zo snel meemaken. Gelukkig was het geen zware aardbeving en mochten we na een kwartier weer naar binnen.
Dinsdag moest ik tijdens de les een korte presentatie geven over een onderwerp wat ik met andere die les had voorbereid. Het moest in het Spaans maar gelukkig ging het aardig goed. Die avond bleef ik tot laat op de universiteit. Elke maand is er een week met tentamens en dan is de bieb 24/7 geopend. Veel mensen blijven dus de hele nacht studeren en doen af en toe een dutje op de chille banken.
Woensdag (10 september) ging ik met een groepje meiden naar een dorpje een uurtje vanaf Puebla. Eentje loopt stage bij ‘Slow Food’ een bedrijf wat zich richt op duurzame producten van lokale mensen. We gingen bij de vrouwen iets typisch eten wat alleen een bepaalde periode in het jaar te maken is omdat het afhankelijk is het walnoten seizoen. We waren er de hele middag, liepen eerst wat rond door het stadje, en kregen daarna uitgebreid uitleg hoe ‘Chiles en Nogada’ worden gemaakt. Dit zijn chiles gevuld met een mengsel van vlees en verschillende soorten fruit – met daarop een saus wat gemaakt is van yoghurt kaas en walnoten en daarop granaatappelpitjes. We mochten ook helpen en het was een super bijzondere ervaring om het samen met de lokale gemeenschap te mogen maken en eten.
Donderdag was er een ‘independence markt’ alvast om de Mexicaanse Onafhankelijkheidsdag te vieren. Er was allemaal super lekker Mexicaans eten. Helaas moest ik de rest van de middag volop studeren en was ik bezig met een essay. Ik zat samen met Marieke de hele avond in de bieb. ’s Avonds begon het (uiteraard!) weer keihard te regenen, zo hard dat zelfs de stroom uitviel in de bieb. Zaten we dan een tijdje in het donker te studeren…
Vrijdagmiddag was dan eindelijk het weekend daar!! En een lang weekend door de onafhankelijkheidsdag. Dus had ik een reisje gepland, naar Guadalajara om Leon en Lucas (allebei van mijn uni) op te zoeken. Update over dat weekend en de andere afgelopen weekenden komt in het volgende weblog.

Buenas noches y hasta luego,
Anna

  • 10 Oktober 2014 - 10:25

    Opa En Oma Meijer:

    Hoi Anna, dit waren weer eneverende dagen voor jou met weinig eten als ik het goed begrijp geen wonder dat je broeken te wijd worden. maar wat leuk dat jullie alles in groeps verband doen zo wordt jij een echte mexicaan begrijp ik wel .Maar heb jij al tentamens gehad? Hadden jullie geen last van de vulkaanse stofregen? Hier is alles goed het lopen gaat steeds beter .Heel liefs van ons beiden met een dikke knuffel. Doe vooral voorzichtig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cholula

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

All good things come to an end

29 November 2014

Mexicaanse gewoontes en gekke tradities

27 November 2014

Nog drie weken te gaan..

06 November 2014

Día de los muertos

03 November 2014

Weekenden in oktober
Anna

Ik ga 4 weken rondreizen in Mexico, vervolgens 4.5 maand naar de universiteit in Puebla (Mexico) en dan 3 weken naar Cuba.

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 37593

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: