De eerste schoolweek! - Reisverslag uit San Andrés Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu De eerste schoolweek! - Reisverslag uit San Andrés Cholula, Mexico van Anna Straatsma - WaarBenJij.nu

De eerste schoolweek!

Blijf op de hoogte en volg Anna

08 September 2014 | Mexico, San Andrés Cholula

Hola a todos!

Ik weet dat ik enorm achter loop met mijn weblog; bij deze een nieuwe update van de eerste week (11 aug t/m 27 aug). De afgelopen weken (inclusief mijn verjaardag) volgen in het volgende weblog.

11 augustus - begonnen we dan eindelijk, om 9 uur ’s ochtends maar liefst. Dit was het vak ‘Human Rights’, in het Spaans en de enige die Marieke en ik samen zouden hebben. Het was wel interessant maar eigenlijk ‘te droge stof’ voor ons, die geen rechten studeren. Daarna gingen we met de lerares mee, om wat verdere uitleg te krijgen over het vak, hoe streng ze ook leek tijdens de les, ze was toch erg aardig één op één. Om 2 uur gingen we naar de enorme eetzaal, waar we de eerste campus maaltijd aten. Voor 50 pesos (3 euro) heb je een complete maaltijd, inclusief twee glazen drinken, fruit en een toetje. Het eten is wel lekker maar niet super smaakvol. We aten gezellig met wat mensen die ook in ons gebouw wonen (Lorenz, Hannah en Ubald) en wat Mexicanen. De rest van de middag heb ik gechilld op de campus, totdat ik mijn volgende les had om 6 uur (‘Historic ethnology of Mexico). Het was super interessant, maar de les duurde 2,5 uur en het was super vermoeiend om de hele tijd te luisteren naar het Spaans geratel van de lerares. Alle lessen zijn in kleine groepen, dus niet in grote collegezalen zoals in Nederland; wat ervoor zorgt dat je eigenlijk altijd aanwezig moet zijn en actief mee moet doen. In de avond zijn Marieke en ik naar de rock pub gegaan om wat drankjes te doen met andere internationale studenten.

12 augustus – Lesdag twee! Ik kon lekker luilakken tot 1 uur, want toen pas begon de les ‘Ethics for sustained development’ – mijn enige vak in het Engels. Ik zit in de les met 70 andere studenten waaronder zo’n 5 internationale. Dit vak houdt zich vooral bezig met de duurzame ontwikkeling van de wereld (vooral over het milieu en mensen rechten etc.) Voor dit vak heb ik geen tentamens en het lijkt me aardig goed te doen. Na de les gingen we weer lunchen en schreef ik me in voor salsa, bachata en cumbia lessen (gevorderd). Om 4 uur had ik mijn volgende les: ‘Communication for social development and change’. Ook deze les was weer 2.5 uur, maar gelukkig was het introducerend en niet al te moeilijk; het lijkt een super interessant vak. Na de les ging ik naar de bieb, waar talloze boeken te vinden zijn, om wat pagina’s te kopiëren en artikelen uit te printen die ik al moest gaan lezen voor de volgende lessen. ’s Avonds at ik thuis wat (Marieke kookt en ik was af) en gingen we naar ‘La que manda’ voor de gratis salsa les en voor weer een gratis fles wodka aangezien het nog steeds augustus was. We hadden het goed naar onze zin en zijn ongeveer tot het einde gebleven.

13 augustus – Woensdag; lesdag drie! Om 9 uur zaten Marieke braaf bij onze ‘Human rights’ les, helemaal kapot. Daarna konden we tot 1 uur nog onze vakken veranderen, dus besloten we om dit vak te laten vallen en te gaan voor: ‘Human rights and interculture’, ook liet ik het andere vak wat ik op maandag had (‘Historic ethnology of Mexico’) en koos ik voor ‘Community Service’, bij dit vak moet ik gedeeltelijk een vrijwilligersproject doen. Ik heb al een gaaf project gezien waarbij ik drie weekenden naar een ‘indigenous community’ toe moet, om met de kinderen te werken (Spaanse les geven en allerlei activiteiten doen). Ik moet de man die erover gaat nog verder contacten, dus de volgende update volgt nog! ’s Avonds gingen we maar eens niet uit, omdat we de volgende dag om half 9 les hadden: ‘Human rights and interculture’.

14 augustus – Om half 9 ’s ochtends hadden we dus die les, het was erg interessant en precies wat ik leuk vind. Het gaat voornamelijk over ‘multiculture, interculture en indigenous people’. De lerares was erg aardig en behulpzaam – we mogen onze opdrachten in het Engels schrijven. Om 1 uur had ik weer dezelfde les als ik dinsdag had: ‘Ethics for sustained development’. Daarna moesten we naar het internationale kantoor om onze registratie af te ronden en ontvingen we een prachtig oranje UDLAP T-shirt. Aan het eind van de middag vroeg een internationaal meisje (Frans) die ook in ons gebouw woont, of we mee wilden gaan met de auto (van haar Mexicaanse vriendje) om inkopen te doen bij de supermarkt in Puebla. Het grote nadeel aan Cholula is dat er geen supermarkten in de buurt zijn, dus moeten we standaard een taxi pakken. Er zijn wel wat kleine winkels, waarvan sommigen 24 uur per dag open zijn – maar die verkopen geen groente en fruit, yoghurt of brood. ’s Avonds deed Marieke een poging om pannenkoeken te bakken voor onze Mexicaanse broers: Lalo (Eduardo) en Jorge, maar het mislukte nogal omdat ons kookstel het voor geen meter doet en we dus 2 uur erover deden om wat te bakken. Daarna dronken we samen met wat Mexicaanse en internationale vrienden wat in onze gemeenschappelijke ruimte – waar een pooltafel, banken, en tv staan. Daarna gingen we naar het huisfeest in Casa Real, een internationaal studentenhuis hier in de straat. Het was gekkenhuis en super druk – helaas bleef ik niet te lang omdat ik de volgende dag mijn laatste les van de week had: om 9 uur ’s ochtends.

15 augustus – Om negen uur had ik ‘Rural Anthropology’, het vak waarvoor ik echt heb moeten vechten omdat ik geen antropologie studeer. Er zitten maar acht andere Mexicanen in de klas, dus ik moet erg opletten en meedoen. Na de les (van 2.5 uur) was ik helemaal kapot en het eerste wat ik kon doen was de mega puinhoop in ons huis opruimen van de avond ervoor. In de avond aten we samen met Ubald (een Duitse jongen uit ons gebouw) en zijn Mexicaanse huisgenoot in de bar naast ons gebouw – super lekkere hamburgers. Daarna chillden we lekker in bed met onze favoriete serie: ‘Orange is the new black’.

16 Augustus – zaterdag. Marieke voelde zich niet zo lekker, waarschijnlijk door de hamburger, maar uiteindelijk gingen we toch met onze Mexicaanse matties en een Duitse jongen – met zijn zevenen – in de auto naar Puebla. Daar ontmoetten we nog wat andere internationale studenten en gaven de Mexicanen ons een rondleiding door de hele stad. Het was super leuk en we aten gezellig wat met zijn allen bij een lokaal restaurant. Aan het eind van de middag reden we weer terug naar Cholula. ’s Avonds was er een hippie feest in Casa Azul, ook hier in de buurt. Dus haalden Marieke en ik van alles uit de kast om er hippie uit te zien. We gingen met de Mexicanen en iedereen was super verkleed – echt heel leuk! Na het feest hebben we Marieke naar huis gebracht en ben ik met wat mensen nog uit geweest.

17 Augustus – zondag. Aangezien ik de avond ervoor was uit geweest, was zondag onze rustdag. Aan het eind van de middag liepen we naar de Starbucks en ’s avonds renden we door de regen met Ubald en Luigi (zijn huisgenoot) naar een restaurant waar die avond een sparerib aanbieding was – myummieee. Daarna eindigden we weer in bed, onze serie kijkend, mentaal voorbereidend voor de volgende week met lessen.

De week daarna volgt in mijn volgende weblog!

Hasta Luego xxx,

Anna

  • 08 September 2014 - 20:56

    Rixt:

    Schatje, fijn te lezen dat je ook aan het studeren bent.....zo tussen alle feestjes door!!
    Geneig er maar van, een vierde is al weer om!
    Xxx

  • 08 September 2014 - 20:57

    Rixt:

    Uhhh...sorry....geniet!!!

  • 09 September 2014 - 10:01

    Hermien Meijer:

    Hoi Anna, Leuk weer wat van je te horen als ik het zo lees is het vrij pittig en erg lange lessen.
    Maar je kunt nog wel feesten er tussen door lees ik wel klopt het wel dat wij nu tot 17 aug. hebben ontvangen
    vel lieve groetjes van opa en oma en een dikke kus.

  • 10 September 2014 - 20:31

    Liz:

    Interessant je lessen Ann! Tof ook dat je een vrijwilligersproject gaat doen, allemaal weer extra mooie kansen om te benutten!
    OOhhh wat zal je spaans perfeeeect zijn als je terug komt! Ik ben jaloers! Kom dan bij je op les goedd?
    Beso desde holanda!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, San Andrés Cholula

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

All good things come to an end

29 November 2014

Mexicaanse gewoontes en gekke tradities

27 November 2014

Nog drie weken te gaan..

06 November 2014

Día de los muertos

03 November 2014

Weekenden in oktober
Anna

Ik ga 4 weken rondreizen in Mexico, vervolgens 4.5 maand naar de universiteit in Puebla (Mexico) en dan 3 weken naar Cuba.

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 37665

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: